Wyszukiwanie zaawansowane

Test kolumn w Estrada i Studio PD618SA i PD615A

2019-01-16

Power Dynamics PD618SA i PD615A - aktywny zestaw nagłośnieniowy

Ku zadowoleniu wielu nabywców na rynku pojawia się coraz więcej niedrogich systemów nagłośnieniowych, które mogą już zacząć śmiało konkurować z najtańszymi produktami renomowanych producentów.

W wielu wypadkach nie są to już byle jak zmontowane zestawy, oparte na kiepskiej elektronice i jeszcze słabszych przetwornikach, ale porządnie wykonane i dopracowane rozwiązania. Przeczytaj więcej o zestawach Power Dynamics z gwarancją nawet do 5 lat.

Opisywane zestawy to najwyższe modele z serii PD6, będące rozwiązaniami aktywnymi wyposażonymi we wzmacniacze pracujące w klasie D i AB. Zarówno w przypadku subwoofera PD618SA jak i zestawu szerokopasmowego PD615A zastosowano obudowę z wielowarstwowej sklejki, którą powleczono odpornym na zarysowania i udary lakierem utwardzalnym. Na przedzie znajdziemy stalową osłonę perforowaną, odpowiednio zabezpieczoną przed rezonansami mechanicznymi. Do przenoszenia przewidziano wygodne uchwyty wpustowe na bokach korpusów. Każdy z zestawów ma nóżki z twardej gumy i metalowy wpust na statyw głośnikowy. Nie przewidziano gwintowanych wpustów do montażu podwieszanego. Szerokopasmowy PD615A może pracować w charakterze monitora podłogowego z kątem nachylenia 45 stopni. Oba systemy wykonane są bardzo solidnie, sprawiając wrażenie takich, które mogą przetrwać wszystkie trudy związane z ciężką pracą w trasie. Ich waga także nie zmusi nas do przesadnego wysiłku: PD615A waży nieco ponad 23 kg, a subwoofer niecałe 31 kg. Zalecana konfiguracja podstawowa to jeden sub i dwa zestawy szerokopasmowe. W razie potrzeby można ją rozszerzać o kolejne systemy, korzystając z w pełni symetrycznych gniazd przelotowych. Do testów otrzymaliśmy dwa zestawy szerokopasmowe oraz subwoofer.
PD6 front

Konstrukcja

Opisywane zestawy to najwyższe modele z serii PD6, będące rozwiązaniami aktywnymi wyposażonymi we wzmacniacze pracujące w klasie D i AB. Zarówno w przypadku subwoofera PD618SA jak i zestawu szerokopasmowego PD615A zastosowano obudowę z wielowarstwowej sklejki, którą powleczono odpornym na zarysowania i udary lakierem utwardzalnym. Na przedzie znajdziemy stalową osłonę perforowaną, odpowiednio zabezpieczoną przed rezonansami mechanicznymi. Do przenoszenia przewidziano wygodne uchwyty wpustowe na bokach korpusów. Każdy z zestawów ma nóżki z twardej gumy i metalowy wpust na statyw głośnikowy. Nie przewidziano gwintowanych wpustów do montażu podwieszanego. Szerokopasmowy PD615A może pracować w charakterze monitora podłogowego z kątem nachylenia 45 stopni. Oba systemy wykonane są bardzo solidnie, sprawiając wrażenie takich, które mogą przetrwać wszystkie trudy związane z ciężką pracą w trasie. Ich waga także nie zmusi nas do przesadnego wysiłku: PD615A waży nieco ponad 23 kg, a subwoofer niecałe 31 kg. Zalecana konfiguracja podstawowa to jeden sub i dwa zestawy szerokopasmowe. W razie potrzeby można ją rozszerzać o kolejne systemy, korzystając z w pełni symetrycznych gniazd przelotowych. Do testów otrzymaliśmy dwa zestawy szerokopasmowe oraz subwoofer.

PD6 profil

Obydwa zestawy są solidnie wykonane z wielowarstwowej sklejki pokrytej powłoką odporną na zarysowania i udary. Niesymetryczna obudowa zestawu szerokopasmowego pozwala na wykorzystanie go także jako monitora scenicznego.

PD615A

Szerokopasmowy PD615A jest systemem dwudrożnym bi-amp wyposażonym w 15-calowy przetwornik niskich tonów oraz ciśnieniowy driver z 3-calową cewką i tytanową membraną 1,75”. Zasilanie przetworników zapewniają pracujący w kasie D wzmacniacz o mocy nominalnej 350 W (LF) oraz klasyczny wzmacniacz w klasie AB o mocy 50 W (HF). Częstotliwość podziału ustawiono na 2,5 kHz. Zarówno podziałem jak i parametrami dynamicznymi sygnału zarządza moduł DSP, pozwalający też skorzystać z czterech ustawień korekcji, zoptymalizowanej do różnych trybów pracy: Flat (charakterystyka nominalna), Contour (optymalna równowaga brzmieniowa przy pracy z mniejszą głośnością), Voice (przeznaczony głównie do pracy z głosem) oraz DJ (mocno podkreślony bas i wyższe częstotliwości). Zestaw wyposażono w dwa wejścia, z których sygnał można miksować, ustawiając poziom finalny regulatorem Master. Channel 1 przystosowany jest do pracy z sygnałem liniowym lub mikrofonowym, oferując wejście combo. Channel 2 współpracuje z sygnałem liniowym przez gniazdo XLR oraz dwa, połączone do trybu mono, wejścia RCA. Symetryczne wyjście Line Out pozwala podać sygnał do kolejnych systemów szerokopasmowych. Zestaw przystosowany jest do pracy z napięciem sieciowym 230 V, pobierając do 400 W mocy. PD615A charakteryzuje się znikomym poziomem szumów własnych i dużą dynamiką w zakresie przetwarzania sygnału. Rzeczywisty zakres przenoszonych przez niego częstotliwości, z uwzględnieniem 10 dB spadku na granicach pasma, zawiera się w przedziale 45 Hz–22 kHz, choć należy zauważyć spadek efektywności w paśmie 14–16 kHz. Z brzmieniowego punktu widzenia jest on jednak mało istotny. Zgodnie z panującymi obecnie trendami system ma nieco konturowe brzmienie (mówimy o charakterystyce Flat), kompensowane w pewnym zakresie przez nieznaczne wyeksponowanie zakresu 700 Hz–1,2 kHz. Bardzo efektownie prezentuje się pasmo 70–90 Hz, które sprawia, że PD615A brzmi głęboko, dając mocno osadzony dźwięk. Środek pozostaje neutralny w całym zakresie głośności, za to bardzo czytelne pasmo 6–10 kHz przydaje brzmieniu otwartości i wyrazistości. Istotne jest to, że równowaga brzmieniowa utrzymywana jest także przy wysokich poziomach SPL, co dobrze świadczy o jakości wzmacniaczy i braku szkodliwego efektu kompresji mocy w prze - twornikach. Zestaw ma dużą efektywność, choć deklarowany przez producenta maksymalny poziom 130 dB SPL jest kwestią dyskusyjną – wszystko zależy od warunków dokonywania pomiarów. Biorąc pod uwagę szum różowy i pomiar z odległości 1 m, przy maksymalnym poziomie drugiej harmonicznej rzędu 60 dB poniżej nominalnego poziomu 1 kHz, oszacowałbym maksymalny SPL na 124 dB (A), co i tak jest bardzo przyzwoitym wynikiem. A skoro o zniekształceniach harmonicznych mowa, te utrzymują się na poziomie średnim –65 dB (0,06%) przy SPL wynoszącym 85 dB (A). To świetny wynik, świadczący o dobrej klasie zastosowanych przetworników. Druga i trzecia harmoniczna mają w całym paśmie jednakowy poziom, co tylko potwierdza tę obserwację. Bass-reflex wstrojony jest dość wysoko, bowiem do 70 Hz. Spadek jego efektywności w kierunku niskich tonów jest wymuszony przez filtr górnoprzepustowy zwrotnicy, a w kierunku wysokich dokonuje się z nachyleniem 12 dB/oktawę. Pozwoliło to uzyskać czyste i dość krótkie przetwarzanie basu, bez znaczących turbulencji i zniekształceń (druga harmoniczna zachowuje odstęp 40 dB). Rezonanse pasożytnicze bass-refleksu, które pojawiają się przy 210 Hz i 420 Hz (trzecia i czwarta harmoniczna rezonansu podstawowego) nie mają znaczącego wpływu na brzmienie, choć charakteryzują się dość ostrymi wierzchołkami. Driver nie jest przesadnie wyrównany pasmowo i ma swoje słabsze punkty w pierwszej oktawie powyżej częstotliwości podziału, co jest zapewne pochodną konstrukcji falowodu. I choć nie jest to rozwiązanie wyczynowe, to w swoim zakresie zastosowań, zwłaszcza w kontekście ceny i efektywności zestawu, należy go uznać za optymalne.

PD618SA

Aktywny subwoofer PD618SA może pełnić rolę centralnego elementu całego systemu. Wyposażono go w zwrotnicę przestrajaną w zakresie 50–150 Hz, po której sygnał kierujemy do zestawów szerokopasmowych w trybie stereo. Możemy też użyć sygnałów kierowanych na subwoofer do podłączenia kolejnych zestawów niskotonowych (wyjścia Link). Użytkownik może odwrócić biegunowość sygnału zasilającego głośnik subwoofera i ustawić jego poziom. System zasilany jest napięciem 230 V, pobierając z sieci do 500 W mocy. Zastosowano tu pojedynczy, 18-calowy przetwornik niskich tonów zamocowany w klasycznej obudowie bass-reflex z czterema portami umiejscowionymi w narożnikach panelu czołowego. Zakres przenoszonych przez subwoofer częstotliwości to 40–125 Hz, z maksymalną efektywnością dla 55 Hz. Woofer nie gra zatem bardzo nisko, ale zakres częstotliwości został dobrany pod kątem kompaktowych gabarytów obudowy. PD618SA nie należy do tych systemów, które są w stanie przetworzyć infradźwięki, jednak potrafi dobrze wypełnić dół pasma, odciążając w tym zakresie zestawy szerokopasmowe. Przy współpracy z PD615A najciekawsze brzmienie uzyskamy przy częstotliwości odcięcia 80 Hz. W tym punkcie następuje spadek efektywności bass-refleksu i wypada połowa zakresu stabilnego poziomu efektywności przedniej części membrany woofera. W przypadku PD618SA poziom drugiej harmonicznej jest już dość wysoki i trzeba się liczyć z THD rzędu 5%. Czym niższa częstotliwość odcięcia filtru dolnoprzepustowego, tym szybszy spadek zniekształceń, stąd też m.in. sugerowane wyżej ustawienie LPF na 80 Hz. Taki poziom drugiej harmonicznej w kompaktowych subwooferach bass-reflex to żadna niespodzianka – zdecydowana większość tego typu konstrukcji bazujących na głośnikach 18-calowych zachowuje się podobnie. Nie jest to żadnym problemem z brzmieniowego punktu widzenia, ponieważ harmoniczna rozkłada się w dość wyrównany sposób w całym zakresie pracy subwoofera i w pewien sposób definiuje jego charakter brzmieniowy. Zaletą tego rozwiązania, w którym tylna część membrany głośnika jest dość mocno obciążona akustycznie, jest natomiast brak tendencji do wydłużania dźwięku, co widać wyraźnie na charakterystyce wodospadowej. Bas jest krótki, treściwy i energetyczny – bardzo dobry do punktowego podkreślania najniższych dźwięków. Możemy też uzyskać duży poziom chwilowy SPL, ponieważ rozkład energii następuje w krótkim odcinku czasu. Wszystko w PD618SA pozostaje zatem pod kontrolą.

PD6 back

Do PD615A można podłączyć dwa źródła sygnału, odpowiednio miksując ich proporcje i ustawiając sumaryczny poziom. Obrotowy przełącznik DSP Mode umożliwia wybór charakterystyki pracy.

PD6 back

Zmiana trybu pracy DSP Mode skutkuje różnym charakterem brzmieniowym systemu. Najbardziej „agresywne” brzmienie uzyskuje się w trybie DJ, a najbardziej wyrównane w trybie Voice.

PD6 back

Charakterystyka subwoofera PD618SA z uwzględnieniem skrajnych ustawień przestrajanego filtru LPF oraz poziomem drugiej i trzeciej harmonicznej.

PD6 back

Charakterystyka częstotliwościowa ze stawu szerokopasmowego uwzględniająca obecność drugiej i trzeciej harmonicznej.

PD6 back

Charakterystyka wodospadowa subwoofera potwierdza wrażenia słuchowe – bas brzmi krótko i bardzo energicznie.

Podsumowanie

Obydwa opisywane tu zestawy głośnikowe tworzą staranie zaprojektowany i wykonany system nagłośnieniowy o wysokich walorach użytkowych. Rozpatrując to w kontekście cenowym, należy przyznać, że to udane produkty, spełniające wszystkie wymogi tzw. rynku prosumer. Ich zakres zastosowań jest bardzo szeroki i obejmuje wszystkie sytuacje, w których potrzebne jest efektywne, niewielkie gabarytowo, a jednocześnie ekonomiczne nagłośnienie. Dodatkową zaletą jest w tym wypadku solidne wykonanie i 5-letnia gwarancja. Za stworzenie PD618SA i PD615A odpowiada holenderska korporacja Tronios, która działa na rynku od 1998 roku i wcześniej była znana jako Skytronic. Wyspecjalizowała się w dystrybucji na rynku europejskim produktów wytwarzanych dla niej na Dalekim Wschodzie. Marka Power Dynamics pojawiła się w jej ofercie niedawno i za sprawą Music 99 trafiła do Polski. Aby sprostać współczesnym wymaganiom rynku, nie wystarczy już zaoferować produkt tani – oprócz tego musi on także być co najmniej dobry. Systemy Power Dynamics spełniają oba warunki, dlatego warto się im uważnie przyjrzeć, planując zakup nagłośnienia, które niekoniecznie musi mieć znane od dziesięcioleci logo.

Zobacz AKTYWNE NAGŁOŚNIENIE Z SERII Power Dynamics PD6
pixel